Den skriftlige eksamen i dansk på stx består af tre opgavegenrer: Den analyserende artikel, den debatterende artikel og den reflekterende artikel. På HF har man kun den analyserende og den debatterende. Til eksamen vil der typisk være tre opgaver i den analyserende artikel, hvoraf den ene vil være et filmklip (f.eks. dokumentarfilm, kampagnefilm, reklamefilm eller udklip fra spillefilm eller serier), og den anden vil være en litterær tekst - historisk eller nutidig. Den sidste tekst kan være litteratur, men det kan også være en tale eller en journalistisk tekst. Både den debatterende og den reflekterende artikel vil have et danskfagligt fokus.
Mange elever har en ikke helt korrekt opfattelse af, at det i høj grad handler om at komme frem til den rigtige analyse og forståelse af en tekst eller et emne. Dette aspekt er kun ét af flere aspekter ved eksamensgenrerne. Andre aspekter er den sproglige, skriftlige formidling af opgaven og den genrebestemte teknik, som viser en genreforståelse - og en relevant inddragelse af sin danskfaglige viden og danskfaglige begreber.
Det sproglige og formidlingsmæssige vil ikke blive berørt i nævneværdigt omfang her på gymdansk.dk. I stedet vil fokus være på det teknisk. Hvordan struktureres en debatterende artikel? Hvordan ser et analyseafsnit ud? Hvordan ser det gode debatterende afsnit ud i en debatterende artikel? Det handler om teknik, og med den rette teknik og forståelse af, hvordan en opgave er sat sammen, kan man komme langt. Men den skriftlige formidling (sproget, retstavning og kommatering) har også en betydning for helhedsindtrykket, og det har den rette forståelse af emnet og af teksten også, hvilket særligt kommer til udtryk i, at en vurdering af en opgave altid er en helhedsvurdering.