Analysemodel noveller - og anden prosaNoveller kredser typisk om, at en enkelt person gennemgår en udvikling på baggrund af en konkret begivenhed. Når vi skal analysere en novelle, er de centrale personer og begivenhedens indflydelse ofte udgangspunktet for analysen. Den person/de personer, som begivenheden forandrer, er særligt interessante for det analytiske arbejde. Hvad karakteriserer den/de centrale person/personer i novellen begyndelse? Hvori består forandringen - hvad bliver anderledes? Det centrale er derfor næsten altid personerne. Typisk er konflikter eller modsætninger centrale, da det er knyttet til den forandrende begivenhed. Derfor skal vi identificere modsætninger, der påviser forandringer. Nogle gange er miljøet også væsentligst at forholde sig analytisk til for det kan have en indflydelse på hovedpersonens forandring, og miljøet kan også fortælle noget om hovedpersonen.
Udsagnet kan forstås som det livsbillede eller den tematik, teksten etablerer. Hvilken overordnet pointe og livsbillede præsenterer teksten? Nykritikkens tekstanalytiske arbejde udfoldes typisk ved en lagmodel, hvor det nederste lag giver baggrund for pointer på det mellemste lag, hvor man finder personkarakteristik, miljøkarakteristik og modsætninger og konflikter. Dette lag peger på det overordnede niveau: tematikken eller udsagnet. Det er også på dette niveau, at fortællerholdningen placeres, eksempelvis når vi arbejder med noveller, der har en implicit fortæller (mere herom nedenfor). Nedenfor følger en model, der viser de forskellige lag, og hvad de indeholder. Det er selvfølge væsentligt, at man kun analyserer på de dele af modellen, der har en betydning for tekstens udsagn. Spiller miljøet ikke en væsentlig rolle for tekstens udsagn, er der ingen grund til at arbejde analytisk med det. Vælg derfor de områder af modellen ud, som er væsentlige for at vise, hvad tekstens udsagn er, og hvordan udsagnet etableres. Under modellen følger en udfoldelse af de vigtigste elementer. |
Analysemodel til analyse af noveller
|
|
|
Fortællertyper i prosaFortælleren er den instans, der fortæller handlingen. Fortælleren kan afkodes ved at se, hvorfra der fortælles.
1. personfortæller eller jeg-fortæller
Ved en jegfortæller eller 1.personfortæller er det et jeg, der gengiver handlingen. Vi ser altså begivenheden og historien ud fra et jegs synsvinkel, og det betyder, at handlingen er farvet af jegfortællerens oplevelse. Vi kan derfor ofte lave en personkarakteristik af jegfortælleren ved at analysere på, hvordan jegfortælleren gengiver sin oplevelse. Jegfortælleren kan være utroværdig . I nogle tekster er det centralt at jegfortællerens lyver for os - og så bliver det væsentligt for det analytiske arbejde at få afsløret fortælleren som en løgner. Når en jegfortæller bliver fanget i at være utroværdig, er det fordi en implicit fortæller afslører jegfortælleren.
Den implicitte fortæller er hverken forfatteren eller tekstens eksplicitte fortæller. Men det er den stemme/holdning, der skaber det lys/den stemning, teksten læses i. Den implicitte fortæller styrer og bestemmer, hvad personerne gør og hvorfor, og den styrer også, hvad den eksplicitte fortæller skal fortælle. Filmen "Forrest Gump" har en 1.personfortæller, men det er filmens implicitte fortæller, der afslører over for seeren, at der ikke er hold i Forrest Gumps udlægning af hans egen livshistorie - dele af den er ren fantasi. Forrest Gump fortæller det os ikke selv, men filmens implicitte fortæller afslører, at nogle af Forrest Gumps gengivelse er fantasi, idet den appellerer til seeren om at sammenholde Forrest Gumps fortælling med virkeligheden og derved afslører Forrest Gump som utroværdig - men et sødt og rart menneske. 3. personfortællere Med en 3.personfortæller gengives handlingen af en fortællerinstans, som ikke selv er en del af handlingen, sådan som det ellers er tilfældet med en jegfortælleren. 3. personfortælleren kan identificeres ved, at personer gengives med 'han', 'hun', 'de' - altså i 3. person. Der findes forskellige former for 3.personfortæller, og forskellen mellem dem er, hvor meget information fortælleren giver læseren adgang til. |
Fortællerforhold Den implicitte fortæller Typer af 3. personfortællere |
OVersigt over typer af 3. personfortællere
|
|
Synsvinkel hos fortælleren Tidsvinkler Forskel på flash back og bagudsyn Fremstillingen |