Hjørnerne i Ciceros pentagram har indflydelse på hinanden. |
Ciceros retoriske pentagramCicero var en romersk politiker og retoriker, der levede i år 106-43 fvt., og han opstillede et pentagram som model over, hvilke elementer der indgår i kommunikationen imellem mennesker. Det helt væsentlige ved Ciceros pentagram er, at de enkelte hjørner har indflydelse på hinanden. Den sproglige udforming af kommunkationen afhænger af modtageren (alder, uddannelsesniveau), men også af de omstændigheder kommunikationen er underlagt: der er således forskel på, om kommunikationen foregår over sms, et brev eller ansigt til ansigt. Netop fordi modellens forskellige elementer påvirker hinanden, er der streger inde i pentagrammet.
Taler er afsenderen i kommunikationen
Emnet er det, afsenderen taler om. Tilhørere er de (den), kommunikationen er henvendt til, altså modtageren af kommunikationen. Sprog er det sprog, du skal bruge til at tale om emnet. Det er klart, at en afsender vælger sit sprog alt efter emnet og modtageren: Man bruger sproget på en anden måde, når man erklærer sin kærlighed, end hvis man skal skrive en fysikrapport. Også modtageren af kommunikation påvirker sprog - man taler anderledes til et barn end man gør til politiet. Det moderne mediebillede kunne Ciceros selvsagt ikke kunne forudse og tage højde for i pentagrammet. I en moderniseret anvendelse af Ciceros retoriske pentagram kan kategorien 'sprog' dække al den kommunikative indpakningen og således også dække visuelle virkemidler og effekter. Omstændigheder skal i første omgang forstås som den historiske kontekst eller kontekst af begivenheder, som kommunikationen foregår i. Når en politiker stiller sig op og taler om, at kastrering af grise skal forbydes, så skal det ses i forhold til omstændighederne: en tv-reportage har dagen før vist, hvor smertefuldt det er for grisene at blive kastreret. Kommunikationen foregår i en kontekst, og den kontekst ser omstændighederne netop på. I den moderne medievirkelighed, hvor der er forskellige flader at kommunikere på, kan 'omstændigheder' omfatte selve mediet for kommunikationen. Ethvert medie har nogle specifikke genrekarakteristika knyttet til sig, som har betydning for valg af sprog, men emnet er også afgørende for, hvilken kommunikationsflade, afsenderen vælger. Skal man fortælle sine forældre (tilhører), at man ikke kommer hjem og spiser (emnet), så vil man nok ikke holde en tale og råbe til sine forældre eller skriver det i en facebookopdatering (omstændigheder), men kommunikere det i en telefonsamtale eller på sms (omstændigheder). Seneste opdatering: 11. oktober 2016 Copyright Jan Aasbjerg Haugaard Petersen |