​DANSK I GYMNASIET

  Danskfaget
  • G
  • Litterær analyse
    • Analysemodel prosa (noveller)
    • Analysemodel lyrik >
      • Semantiske felter
      • Denotation og konnotation
      • Billedsprog - troper
    • Nykritikken
    • Autofiktion >
      • Dobbeltkontrakten
    • Central- og interaktionslyrik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
    • Postkolonial læsning >
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Metamodernisme
    • Bürgers Avantgardeteori
  • Sproglig analyse
    • Grundbegreber til stilistisk analyse >
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Sproglige virkemidler - troper
      • Retoriske virkemidler
      • Sproglig stilistik
    • Diskursanalyse >
      • Diskursanalysens centrale begreber
    • Sociolingvistik
    • At analysere argumentation >
      • Argumentets opbygning
      • Toulmins argumentationsmodel
      • Appelformer
      • Argumenttyper
      • Retoriske virkemidler
  • Medieanalyse
    • Kommunikationsmodeller >
      • Ciceros pentagram
      • Laswells kommunikationsmodel
      • Udvidet kommunikationsmodel
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols) >
      • Typer af dokumentarfilm
      • Analyse af dokumentar
      • Filmiske virkemidler
      • Fakta- og fiktionskoder
    • Nyhedsjournalistik >
      • Den klassiske nyhedsartikel
      • Den klassiske reportage
      • Nyhedskompasset og vinkel
      • Hvordan analyserer man nyhedsartikler og reportager?
      • Fortællende journalistik
      • Hvordan analyserer man fortællende journalistik
  • Skriftlighed i dansk
    • Analyserende artikel >
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Reflekterende artikel
    • DHO - en intro >
      • DHO - formaliakrav
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Andre links til dansk
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever
Sproglig analyse > Argumentation > Argumenttyper
​
ARGUMENTTYPER
Når vi forsøger at overbevise en modtager om vores synspunkt, så gør vi det med argumenter. Argumenter er måder, hvorpå vi forsøger at føre bevis for, at vores synspunkt er sandt.

Ved at identificere argumenttyperne i en tekst kan vi undersøge, hvordan en afsender fører bevis for sit synspunkt, og derved hvordan afsenderen med sin argumentation forsøger at overbevise sin modtager.
 Vi finder argumentation alle steder. Et sted, hvor argumentation er særlig tydelig, og hvor bevisførelsen er vigtig, er i retssale, hvor man forsøger at bevise, at en person er skyldig eller uskyldig. Men det analyserer vi sjældent i dansk. Vi finder også argumentation i  fx journalistiske artikler, taler, reklamer og dokumentarfilm, som vi kender fra danskfaget. Og når vi argumenterer, gør vi det ved at bruge nogle argumenttyper. Nogle af disse argumenttyper appellerer til logos, andre til etos og atter andre til patos.
​
Oversigt over argumenttyper
Årsagsargument: Et fænomen er årsag til noget.
​Tegnargument: Et fænomen er tegn på noget.
Klassifikationsargument: Det, der gælder for en større gruppe, gælder også for den enkelte.
Generaliseringsargument: Det, der gælder for den enkelte, gælder for en gruppe.
Sammenligningsargument: Når det gælder der, gælder det også her.
Autoritetsargument
  • Ekspertargument: En ekspert udtaler sig
  • Erfaringsargument: En med erfaring udtaler sg
  • Udbredelsesargument: Når mange mener det
  • Sandhedspostulat: Det er sandt, fordi jeg siger det
Motivationsargument: Forsøg på at få modtageren til at gøre noget.
Ordvalgsargument: At vælge bestemte ord, der skal overbevise.



​HVORDAN ANALYSERER MAN ARGUMENTATION?

I en længere tekst vil afsenderen typisk anvende forskellige typer af argumenter. I en analyse af argumentationen vil det ikke være  interessant at finde alle typer af argumenter i en tekst, men fokusere på at identificere de argumenttyper, der er gennemgående for teksten eller anvendes ved de centrale synspunkter. Derved får vi fokus på, hvilke  argumenttyper der er karakteristiske for den pågældende tekst. Desuden skal vi vurdere effekten eller betydningen af de valgte argumenttyper.

I kortere tekster som fx reklametekster vil der hyppigst være anvendt ganske få typer af argumenter, og her vil analysen typisk afdække alle argumenttyperne.​
​
Skal du lave en analyse af argumentationen?
Her kan du finde en model til analyse af argumentation
Billede

 

I det følgende vil en række argumenttyper blive gennemgået. Man kan også finde andre typer, men de følgende argumenttyper er blandt de mest anvendte.



Årsagsargument - x er årsag til y
Afsenderen bygger sit argument op med, at noget er årsag til noget andet. Det er en argumenttype, som fremsætter en stærk kausalitet mellem to fænomener, så det ene er årsag til det andet. Typisk anvendes ord som 'fordi', 'på grund af', 'derfor'.

Eksempel: Isen på Nordpolen svinder år for år på grund af den globale opvarmning.

Årsagsargumentet appellerer til logos, fordi der påstås en logisk sammenhæng mellem årsag og virkning.

Tegnargumentet - x er tegn på y
Her fremsætter afsenderen, at noget er tegn på noget andet. Der altså en sammenhæng mellem to fænomener, men kausaliteten er svagere end ved årsagsargumentet. Typisk anvendes ord som 'udtryk for', 'tegn på', 'viser'.

Eksempel: At isen på Nordpolen svinder år for år, er et udtryk for (er et tegn på) den globale opvarmning.

Argumenttypen bygger på, at der er en sammenhæng mellem to fænomener, men kausaliteten er ikke lige så stærk som i  årsagsargumentet.
​                  
Tegnargumentet skal typisk appellere til logos, da der fremstilles en logisk sammenhæng mellem eksempelvis.

Klassifikationsargument - hvad der gælder for 10x (mængden), gælder også for x (en)
Afsenderen fremsætter en påstand om, at hvad der gælder den største del af en mængde, gælder også for hele mængden. Her kan mængden være forskellige dele af befolkningen, en type produkter eller lignende. Der sluttes således fra helheden (mængden) til delen (den enkelte).

Eksempel: Unge gymnasieelever har alt for meget fritid, så se dog at få lavet dine lektier.

Argumenttypen postulerer en sammenhæng mellem, at  mange gymnasieelver har meget fritid, og derfor må den enkelte også have det, og derfor skal fritiden indskrænkes med at læse lektier.
Klassifikationsargumentet er det modsatte af generealiseringsargumentet og skal typisk overbevise ved at appellere til logos.

Generaliseringsargument - når det gælder for x (en), gælder det også for 10x (mængden)
Generaliseringsargumentet er det omvendte af klassifikationsargumentet. Hvad der gælder for den enkelte, gælder også gælder for alle andre. Her sluttes der altså fra den enkelte til helheden.

Eksempel: Igen er toget forsinket, og det er bare typsik DSB. Togene komme aldrig til tiden,

Generealiseringsargumentet er det modsatte af klassifikationsargumentet og er også knyttet til appelformen logos, da den forsøger at overbevise ved en vis form for logik.

Sammenligningsargument - når det gælder for x, gælder det også for y
Når afsenderen sammenligner ét med noget andet, er der tale om et sammenligningsarugment, Når gælder for et fænomen, må det også gælde for et andet fænomen. 

Eksempel: Selvfølgelig vil det styrke velfærdssamfundet at fyre sygeplejersker. Da vi fyrede skolelærere, betød det, at vi faktisk fik bedre velfærd.

Sammenligningsargumentet postulerer, at man sammenligne to fænomener, som ikke nødvendigvis kan sammenlignes én til én. Sammenligningsargumentet kan ligne generaliseringsargumentet og klassifikationsargumentet, men i sammenligningsargumentet sammenligner et enkelt fænomen med et andet, hvor man i generalisering gør det enkelte gældende for flere, og i klassifikationen gøres det, der gælder for flere,  gældende for den enkelte.


Autoritetsargument - x er sandt, fordi y siger det
Argumentet bygger på, at afsender henviser til andre som et belæg for, at påstanden er sand, eller anvender sin egen erfaring som et argument. Der er forskellige former for autoritetsargumenter, men fælles for dem er, at de skal appellere til, at modtageren tillægger afsenderen etos; troværdighed. Afsenderen kan henvise til forskellige typer af autoriteter: 
  • Ekspertargumentet henviser til bestemte personer, som er en autoritet på et område qua deres uddannelse. Så når en læge udtaler sig om noget lægefagligt, er der tale om et ekspertargument. For at ekspertargumentet skal fungere efter hensigten, skal modtageren være enig i, at den person, afsenderen henviser til, er en autoritet. Under coronapandemien var en gruppe danskere skeptiske over for lægestaben, fordi de mente, at lægestaben var betalt af medicinalindustrien. Over for en sådan modtagergruppe vil det ikke have positiv effekt at bruge en læge som ekspert.
              Eksempel på ekspertargument: Thomas Bigum, ekspert i
              Facebook, mener ikke, at facebook er ødelæggende for den  
              måde, unge mennesker kommunikerer.

              I reklamer skal man være opmærksom på, at eksperter kan 
              være
 iscenesatte, hvilket vil sige, at de egentligt ikke er 
              eksperter, men iscenesættes som eksperter. Det ses fx i 
              reklamer, hvor en skuespiller er iklædt
 en hvid kittel og 
              udgiver sig for
 at være ekspert. Men modtageren 
              præsenteres ikke for et navn eller en titel, som gør det 
​              tydeligt, at der er tale om en ekspert.
  • Erfaringsargument er et argument, man kan møde i journalistik, hvor en journalist interviewer en person, der har oplevet en begivenhed på tæt hold, eller som har haft erfaring med noget. Man kan også møde tekster, hvor en afsender anvender sin egen erfaring som argument. Erfaringsargumentet adskiller sig fra Ekspertargumentet ved, at argumentet henviser til en, der har erfaring på området, men som ikke er ekspert. Når en frisør udtaler sig om trends inden for frisure, så er han ekspert, fordi det er hans profession, men når han udtaler sig om børneopdragelse, har han erfaring med det. 
  • Udbredelsesargument henviser til, at mange andre er enige i dette argument. Det betyder, at fordi andre mener, at det forholder sig sådan, så må det også være sandt. Det er vigtigt at holde sig for øje, at det adskiller sig fra klassifikationsargumentet. Klassifikationsargumentet går på, at hvad der gælder for de fleste, også gælder for den enkelte. Men udbredelsesargumentet er et udtryk for en autoritet. Fordi de fleste mener, dette er sandt, så er det sandt.
         Eksempel: Som de fleste jo ved, så er det usundt at spise slik.
         Det er en udbredt opfattelse, at det mest effektive våben er
         en vaccine.
  • Sandhedspostulatet henviser til, at det er sandt, fordi afsenderen siger, at det er sandt. Læg mærke til, at denne argumenttype hedder et sandhedspostulat, fordi afsenderen postulerer at have ret, og det gøres rent sprogligt. Der henvises ikke til nogen autoritet uden for afsenderen selv, men sprogligt er det tydeligt, at afsenderen fastslår, at noget er sandt.
       Eksempel: Det er jo klart, at du skal køre med cykelhjelm.
       Eller: Det er åbenlyst for alle, at man skal køre med
       cykelhjelm.


Motivationsargument - du får det bedre med dig selv af at gøre x, eller også skal du holde dig fra det
 Med motivationsargumentet rækker afsenderen ud efter modtageren og forsøger at påvirke modtageren til at handle eller blive ansporet til at gøre noget eller mene noget. Afsenderen forsøger at vække modtagerens sympati, etiske værdisæt, behov for tryghed eller retfærdighed, frygt eller forsøg på at skille sig ud fra andre - der er mange muligheder. Man kan fx appellere til, at modtageren ønsker at se ung ud, som man eksempelvis ser det i mange reklamer for fugtighedscremer. Motivationsargumentet kan også anvendes til at skræmme sin modtager, så modtageren motiveres til fx at tage afstand fra et fænomen eller at flytte sig politisk. Afsenderen appellerer til modtagerens følelser og forsøger derved at overbevise modtageren eller at få modtageren til at tilslutte sig afsenderens påstand. Argumenttypen forsøger at appellere til modtagerens patos.

Ordvalgsargument
Ordvalgsargumentet  er ikke et egentligt argument, men er udtryk for, at afsenderen anvender et særligt ord eller begreb i sin argumentation, så afsenderen (lettere) kan overbevise modtageren. At kalde en fyringsrunde for 'omstrukturering' elller 'tilpasning af organisationen' er ordvalgsargumenter. Det handler om at anvende ord, der har nogenlunde samme denotation, men har forskellige konnotationer - som kan være positive, negative eller neutrale. Der er langt hen ad vejen tale om sproglig manipulation, idet afsenderen forsøger at undgå at kalde 'en spade for en spade' for derved lettere at overbevise modtageren. Ordvalgsargumentet kan anvendes for at appellere til modtagerens patos.

Opdateret 22. oktober 2021
Copyright Jan Aasbjerg Haugaard Petersen
​









​



Du kan læse mere om appeformerne på siden
​Appelformer
© COPYRIGHT Jan Aasbjerg Petersen 2022. ALL RIGHTS RESERVED.
  • G
  • Litterær analyse
    • Analysemodel prosa (noveller)
    • Analysemodel lyrik >
      • Semantiske felter
      • Denotation og konnotation
      • Billedsprog - troper
    • Nykritikken
    • Autofiktion >
      • Dobbeltkontrakten
    • Central- og interaktionslyrik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
    • Postkolonial læsning >
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Metamodernisme
    • Bürgers Avantgardeteori
  • Sproglig analyse
    • Grundbegreber til stilistisk analyse >
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Sproglige virkemidler - troper
      • Retoriske virkemidler
      • Sproglig stilistik
    • Diskursanalyse >
      • Diskursanalysens centrale begreber
    • Sociolingvistik
    • At analysere argumentation >
      • Argumentets opbygning
      • Toulmins argumentationsmodel
      • Appelformer
      • Argumenttyper
      • Retoriske virkemidler
  • Medieanalyse
    • Kommunikationsmodeller >
      • Ciceros pentagram
      • Laswells kommunikationsmodel
      • Udvidet kommunikationsmodel
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols) >
      • Typer af dokumentarfilm
      • Analyse af dokumentar
      • Filmiske virkemidler
      • Fakta- og fiktionskoder
    • Nyhedsjournalistik >
      • Den klassiske nyhedsartikel
      • Den klassiske reportage
      • Nyhedskompasset og vinkel
      • Hvordan analyserer man nyhedsartikler og reportager?
      • Fortællende journalistik
      • Hvordan analyserer man fortællende journalistik
  • Skriftlighed i dansk
    • Analyserende artikel >
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Reflekterende artikel
    • DHO - en intro >
      • DHO - formaliakrav
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Andre links til dansk
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever