​Dansk i gymnasiet

  Danskfaget
  • Litterær analyse
    • Analyse af prosa (noveller)
    • Analyse af lyrik >
      • Semantiske felter
      • Denotation og konnotation
      • Billedsprog - troper
    • Nykritikken
    • Autofiktion >
      • Dobbeltkontrakten
    • Central- og interaktionslyrik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
    • Metamodernisme
    • Bürgers Avantgardeteori
  • Sproglig analyse
    • Grundbegreber til stilistisk analyse >
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Stilistisk - troper (billedsprog)
      • Stilistik - figurer
      • Stilistik - andet
    • Diskursanalyse >
      • Diskursanalysens centrale begreber
    • At analysere argumentation >
      • Argumentets opbygning
      • Toulmins argumentationsmodel
      • Appelformer
      • Argumenttyper
      • Retoriske virkemidler
  • Medieanalyse
    • Kommunikationsmodeller >
      • Ciceros pentagram
      • Laswells kommunikationsmodel
      • Udvidet kommunikationsmodel
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols) >
      • Typer af dokumentarfilm
      • Analytisk, retorisk tilgang
      • Filmiske virkemidler
      • Fakta- og fiktionskoder
    • Nyhedsjournalistik >
      • Den klassiske nyhedsartikel
      • Den klassiske reportage
      • Hvordan analyserer man nyhedsartikler og reportager?
      • Fortællende journalistik
      • Hvordan analyserer man fortællende journalistik
  • Skriftlighed i dansk
    • Reflekterende artikel
    • Analyserende artikel >
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Annoterede links
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever








Reflektere er at undre sig, tænke sig om, overveje




Fem typiske træk for den reflekterende artikel





​

Din modtager er kulturelt interesseret - og vidende




Sproget skal være levende, lækkert og varieret















Refleksioner på det abstrakte niveau har baggrund i iagttagelser af konkrete eksempler

Det konkrete skal skrives levende frem for læseren gennem scenisk fremstillingsform











Reflekterende artikel er at give forsigtige bud på svar på emnet. Det er ikke en argumentation






Inddrag relevant danskfaglig viden






Omskriv opgaveformuleringen




Stil en masse spørsmål og reflekter over paradokser - og få udvidet dine vinkler på emnet










​

Reflekterende artikel

 Er du god til at reflektere over emner, der er knyttet til danskfaglig viden - og vores kultur? Hvilken betydning har nyhedskriteriet 'konflikt' for vores opfattelse af verden? Hvilken rolle spiller udfordrende kunst for vores kultur? Hvad betyder dialekter for vores sociale tilhørsforhold?

Genren
Den reflekterende artikel er en genre, hvor du skal reflektere. Det betyder at tænke over, at undre sig over, at ræsonnere, at overveje. Man skal således tænke og reflektere, undre sig over et danskfaglig emne. Og ofte er emnet knyttet til vores kultur: hvad betyder det for vores kultur, vores måde at være sammen på, på vores måde at være mennesker på?

Den reflekterende artikel er kendetegnet ved særligt fem centrale træk
- artiklen skal skrive i et personligt sprog
- at bruge iagttagelser i det konkrete som eksempler
- at give forsigtige bud på det abstrakte niveau
- man skal bevæge sig fra det konkrete til den abstrakte pointe
- læseren skal blive klogere på dine tanker om emnet og vise gerne give læseren nogle perspektiver på emnet, som læseren ikke havde før.

Din modtager læser litteratur og er alment interesseret i kunst og medier. Modtageren er altså relativ intellektuel, og derfor skal du kunne tale i øjenhøjde med en sådan læser.

Det personlige sprog
Verden skal skrives frem for din læser og din undren over emnet skal skrives frem i en sproglig tone, de er din. Det betyder, at du skal finde din egen sproglige tone frem. Men den sproglige tone skal holde sig til korrekt retstavning og kommatering. Og ungdommeligt talesprog kendt fra messenger og andre sociale medier er ikke hensigtsmæssigt, for din modtager er jo kulturel interesseret. Sproget skal være lækkert og levende, artiklen skal være velskrevet og skal vise, at du mestrer det danske sprog.

Hvordan skriver man lækkert og levende? Ved at øve sig på at skrive - og udfordrer sit sprog. Det kan være at variere i sætningsbygningen eller sætningslængden. Eller at anvende retoriske virkemidler på en måde, som styrker pointer, så de står tydeligere og mere markante frem. Billedsprog kan også anvendes i passager, der er særlig centrale for at få læseren længere ind i oplevelsen.

Det konkrete eksempel
Udgangspunktet for dine refleksioner på det abstrakte niveau skal være konkrete eksempler. De konkrete eksempler er situationer og oplevelser fra hverdagen. Det kan være oplevelser med Instagram, en oplevelse med et filmklip eller ved læsningen af et digt.

Læserens evne til at forestille sig en situation skal aktiveres. Og den kan kun aktiveres gennem dit sprog. Læseren skal kunne se sig selv være til stede i den konkrete oplevelse, som udgør dit eksempel. Så du skal skrive en scene frem. Hvordan ser der ud i situationen, hvad lugter der af, hvad kan man høre? Skriv verden frem for din læser.

Bevægelsen fra det konkrete til det abstrakt
I abstraktionen forholder du dig til emnet på et abstrakt, generelt, overordnet niveau. Det er på det abstrakte niveau, at du får undersøgt emnet ved at lave generaliseringer. Det er her, du forholder dig undersøgende til, hvilken betydning nyhedskriteriet 'konflikt' har for vores opfattelse af verden, hvilken betydning udfordrende kunst har for vores kultur, og hvad dialekter betyder for vores sociale tilhørsforhold?

At være undersøgende betyder, at man skal give nogle bud. Det er ikke en argumentation. Din mening er fuldkommen uvæsentlig. Det er dine perspektiver på emnet og undersøgelse af forhold relateret til emnet, der er i fokus. Fokus er på din evne til at tænke og undre dig - og få indfanget læseren i din tankerække gennem et levende sprog. På det abstrakte niveau skal du derfor komme nogle usikre bud på, hvordan det forholder sig. Derfor optræder svage styrkemarkører som 'måske', 'på den ene side x, men på den anden side y', 'det kunne være noget med', 'det kunne tyde på', 'det kan ikke helt udelukkes at'.
 
På det abstrakte niveau skal du hive din danskfaglige viden bringes i spil på en måde, så det danskfaglige bibringer nogle perspektiver i din abstraktion. Det kan eksempelvis være viden om nyhedskriterier eller journalistik som den fjerde statsmagt. Det kan være litteraturhistorisk viden om betydningen af litterære eller kunstneriske værker for samtiden. Eller viden om sociolekter og diskursteori.

Hvordan kommer jeg i gang?
Et god indgangsvinkel er at få omskrevet opgaveformuleringen til sit eget sprog. På den måde får man et greb om, hvad emnet for den reflekterende artikel er. Det er vigtigt. Man skal sørge for at få givet sine bud på emnet og ikke ryge ud ad en tangent, som ikke er relateret til emnet.

Derefter er det hensigtsmæssigt at lave et mindmap over sine tanker om emnet. Hvilke veje kan man gå? Hvilke pointer har jeg om emnet på det abstrakte niveau? Stil dig selv en masse spørgsmål - hvad, hvorfor, hvordan, hvilke. Kom ind til kernen i vores kultur, i det at være menneske, ind i vores samfund. Tænk også i, hvordan emnet knytter sig til grundlæggende paradokser og modsætninger som kultur-natur, virkelighed-iscenesættelse, frihed-begrænsning, positive og negative konsekvenser. Tænk i dybden, udfordre dig selv og din evne til at reflektere. Desuden skal du undervejs også overveje, hvilken danskfaglig viden det er relevant at inddrage, og hvilke perspektiver den danskfaglige viden giver dine overvejelser.

Først efter den indledende brainstorm læser/ser du de tekster, der er knyttet op til opgaven. Teksterne er valgt ud, fordi de på en eller anden måde er relevante for emnet, så skal du skal forholde dig til, hvilke perspektiver teksterne giver til emnet.

Hvordan er en reflekterende artikel struktureret?
Der findes netop ikke en fast formel for, hvordan man strukturerer en reflekterende artikel. Det er din undren og undersøgende tilgang til artiklen, som er i fokus. Og en tankeproces er sjældent struktureret. Men derfor er det fint alligevel at gøre sig nogle overvejelser over, hvordan din reflekterende artikel skal struktureres.

Indledningen fører ind i artiklens emne og gerne med en beskrivelse af en konkret situation. Afsluttende for indledning kan der være et par spørgsmål
Indledningen skal åbne emnet for læseren, så læseren får en klar idé om, hvad der er på spil i emnet, og derfor skal indledningen knyttes stærkt til emnet.

Herefter følger brødteksten, hvor man bevæger sig fra det konkrete til abstrakte i en flydende strøm af tekst. Der er ingen overskrifter, der styrer teksten, så derfor er det godt på forhånd at have gjort sig tanker om, hvilke pointer på det abstrakte niveau man gerne vil nå omkring og som indeholder mest kød og kan udfoldes mest.

Din reflekterende artikel må meget gerne stritte på det abstrakte niveau, så du får undersøgt forskellige facetter af emnet. Ofte har den reflekterende artikel karakter af at være en erkendelsesproces, hvor man i sin skrift kommer ind i emnet og viser forskellige perspektiver og pointer knyttet til emnet. Og man må undervejs i artiklen gerne bliver klogere. Så det er fint at give nogle bud på det abstrakte niveau i begyndelsen af sin artikel som man så senere kommer frem til ikke holder, fordi man har fået nogle andre perspektiver på emnet.

Lav derfor gerne en disposition for din reflekterende artikel, hvor du får struktureret dine pointer på det abstrakte niveau, så du får et overblik over, hvor den reflekterende artikel skal bevæge sig hen.

Slut af med en afrunding, og gerne med et en eller et par sætninger, der får læseren til at tænke videre efter din artikel.

Hvordan går jeg fra det konkrete til det abstrakte i klare overgange?
At få naturlige overgange mellem det konkrete eksempel og det abstrakte niveau med et bud på et svar kan være svært. Her er en række hjælpesætninger, der kan bruges i overgangene:

"Oplevelsen vidner netop om, hvor"

"Dette får mig til at tænke på"

"Af det kan man måske udlede"




Opdateret 18. januar 2019 - opdateres løbende foråret 2019
Copyright Jan Aasbjerg Haugaard Petersen

























































​

​
I videoen får du et eksempel bud på, hvordan bevægelsen mellem det konkrete og det abstrakte kan se ud.






















​
I video kan du se, hvordan et mindmap kan give idéer til den reflekterende artikel
© COPYRIGHT Jan Aasbjerg Petersen 2019. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Litterær analyse
    • Analyse af prosa (noveller)
    • Analyse af lyrik >
      • Semantiske felter
      • Denotation og konnotation
      • Billedsprog - troper
    • Nykritikken
    • Autofiktion >
      • Dobbeltkontrakten
    • Central- og interaktionslyrik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
    • Metamodernisme
    • Bürgers Avantgardeteori
  • Sproglig analyse
    • Grundbegreber til stilistisk analyse >
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Stilistisk - troper (billedsprog)
      • Stilistik - figurer
      • Stilistik - andet
    • Diskursanalyse >
      • Diskursanalysens centrale begreber
    • At analysere argumentation >
      • Argumentets opbygning
      • Toulmins argumentationsmodel
      • Appelformer
      • Argumenttyper
      • Retoriske virkemidler
  • Medieanalyse
    • Kommunikationsmodeller >
      • Ciceros pentagram
      • Laswells kommunikationsmodel
      • Udvidet kommunikationsmodel
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols) >
      • Typer af dokumentarfilm
      • Analytisk, retorisk tilgang
      • Filmiske virkemidler
      • Fakta- og fiktionskoder
    • Nyhedsjournalistik >
      • Den klassiske nyhedsartikel
      • Den klassiske reportage
      • Hvordan analyserer man nyhedsartikler og reportager?
      • Fortællende journalistik
      • Hvordan analyserer man fortællende journalistik
  • Skriftlighed i dansk
    • Reflekterende artikel
    • Analyserende artikel >
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Annoterede links
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever