​​DANSK I GYMNASIET

  Danskfaget
  • Litterær analyse
    • Analyse af prosa (noveller)
    • Analyse af lyrik >
      • Semantiske felter
      • Denotation og konnotation
      • Billedsprog - troper
    • Nykritikken
    • Autofiktion >
      • Dobbeltkontrakten
    • Central- og interaktionslyrik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
    • Postkolonial læsning >
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Metamodernisme
    • Bürgers Avantgardeteori
  • Sproglig analyse
    • Grundbegreber til stilistisk analyse >
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Stilistisk - troper (billedsprog)
      • Stilistik - figurer
      • Stilistik - andet
    • Diskursanalyse >
      • Diskursanalysens centrale begreber
    • Sociolingvistik
    • At analysere argumentation >
      • Argumentets opbygning
      • Toulmins argumentationsmodel
      • Appelformer
      • Argumenttyper
      • Retoriske virkemidler
  • Medieanalyse
    • Kommunikationsmodeller >
      • Ciceros pentagram
      • Laswells kommunikationsmodel
      • Udvidet kommunikationsmodel
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols) >
      • Typer af dokumentarfilm
      • Analyse af dokumentar
      • Filmiske virkemidler
      • Fakta- og fiktionskoder
    • Nyhedsjournalistik >
      • Den klassiske nyhedsartikel
      • Den klassiske reportage
      • Nyhedskompasset og vinkel
      • Hvordan analyserer man nyhedsartikler og reportager?
      • Fortællende journalistik
      • Hvordan analyserer man fortællende journalistik
  • Skriftlighed i dansk
    • Reflekterende artikel
    • Analyserende artikel >
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Annoterede links
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever
Sproglig analyse > Argumentation > Argumentets opbygning
Et argument består af et synspunkt og en begrundelse.









Analyse: Hvad er hovedsynspunktet, og hvilke begrundelser anvendes






















​
Hierarkisk argumentationsstruktur












Parallel argumentationsstruktur​

Argumentets opbygning

Argumentation består helt grundlæggende af et synspunkt (påstand) og en begrundelse (belæg) for synspunktet. Et synspunkt er det, afsenderen søger at overbevise modtageren om. Synspunktet underbygges med en begrundelse. "Det er vigtigt at tage notater (synspunktet), fordi de er med til at sikre, at man forstår og konsumerer det, man læser (begrundelsen)".
​
​

​
​ Analyse af argumentation
At analysere argumentation handler derfor om at finde påstand (synspunkter) og belæg (begrundelser).  Så en simpel argumentationsanalyse går ud på at finde tekstens overordnet påstand og derefter identificere belæggene for det overordnet påstanden.

“Man skal værne om ytringsfriheden, da den er en grundpille i et demokrati.”
Påstand (synspunkt): Man skal værne om ytringsfriheden
Belæg (begrundelse): Fordi ytringsfriheden er en grundpille i et demokrati

Man kan nemt opleve, at man nogle gange skal omskrive påstanden eller belægget, så det står klarere frem, hvad begrundelsen eller synspunktet egentligt er.

“Ytringsfriheden er grundlæggende for demokratiet, da det er igennem den fri meningsudveksling, at man finder fundamentet for at kunne træffe de rette beslutninger, som gavner folket som helhed.”
Påstand (synspunkt): Ytringsfrihed er helt centralt for demokratiet
Belæg (begrundelse): Fordi det er igennem den frie debat, at politikere bliver bekendt med alle holdninger 

Argumentationsstrukturer
En argumentation kan være bygget op ved en struktur, hvor en begrundelse underbygges af en ny begrundelse. En sådan struktur kaldes hierarkisk, idet påstanden er underbygget af et belæg, som så igen er underbygget af et andet belæg. 

"Jeg mener, at det er tvingende nødvendigt at lave restriktioner på barers åbningstider, fordi det vil mindske folks og særligt de unges mulighed for at drikke sig helt i hegnet, da der vil være mindre tid at indtage alkohol i."
Påstand (synspunktet): Det er nødvendigt at lave restriktioner på, hvor længe barer må have åbent
        Belæg (begrundelse): Fordi det vil få folk til at begrænse deres
                                       alkoholindtag
              Underordnet belæg (begrundelse): Idet folk ikke kan nå at
                                        drikke så  meget

Som alternativ til en hierarkisk opbygget argumentation kan man også finde en parallel struktur, hvor der er flere sidestillede belæg til samme påstand.
"Jeg mener, at det er tvingende nødvendigt at lave restriktioner på barers åbningstider, fordi det vil mindske folks og særligt de unges mulighed for at drikke sig helt i hegnet, og desuden vil folk være mere friske på deres studie og arbejde om mandagen. Færre vil også komme i slagsmål og lave hærværk."
Påstand: Det et er nødvendigt at have restriktioner på barers åbningstider
Belæg: Det vil mindske alkoholindtaget
Belæg: Folk vil være mindre ødelagte i weekenden og mere effektive de første arbejdsdage i den nye uge
Belæg: Der vil være færre slagsmål og generel mindre uro i nattelivet

Fordelene ved en hierarkisk struktur er, at det er nemt at følge afsenderens logik og ræsonnement, og hvis modtageren derfor ikke kan betvivle belæggene, så kan modtageren kun være enig med afsenderen. På den anden side er en hierarkisk struktur sårbar, for hvis et belæg kan betvivles, så falder hele argumentationen sammen.

Fordelen ved en parallelstruktur er, at mange belæg for samme påstand øger overbevisningskraften, idet der så vil være flere belæg for samme påstand. Ulempen kan være, at belæggene ikke bliver underbygget af andre belæg, og derfor kan argumentationen tabe tyngde og derved overbevisningskraften.

I kronikker og læserbreve vil der typisk være en hierarkisk struktur, men med en parallel struktur på 1.begrundelsesniveau og/eller 2.begrundelsesniveau. I mundtlige diskussioner er der typisk en parallel struktur.

Opdateret 5. september 2020
Copyright Jan Aasbjerg Haugaard Petersen
© COPYRIGHT Jan Aasbjerg Petersen 2019. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Litterær analyse
    • Analyse af prosa (noveller)
    • Analyse af lyrik >
      • Semantiske felter
      • Denotation og konnotation
      • Billedsprog - troper
    • Nykritikken
    • Autofiktion >
      • Dobbeltkontrakten
    • Central- og interaktionslyrik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
    • Postkolonial læsning >
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Metamodernisme
    • Bürgers Avantgardeteori
  • Sproglig analyse
    • Grundbegreber til stilistisk analyse >
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Stilistisk - troper (billedsprog)
      • Stilistik - figurer
      • Stilistik - andet
    • Diskursanalyse >
      • Diskursanalysens centrale begreber
    • Sociolingvistik
    • At analysere argumentation >
      • Argumentets opbygning
      • Toulmins argumentationsmodel
      • Appelformer
      • Argumenttyper
      • Retoriske virkemidler
  • Medieanalyse
    • Kommunikationsmodeller >
      • Ciceros pentagram
      • Laswells kommunikationsmodel
      • Udvidet kommunikationsmodel
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols) >
      • Typer af dokumentarfilm
      • Analyse af dokumentar
      • Filmiske virkemidler
      • Fakta- og fiktionskoder
    • Nyhedsjournalistik >
      • Den klassiske nyhedsartikel
      • Den klassiske reportage
      • Nyhedskompasset og vinkel
      • Hvordan analyserer man nyhedsartikler og reportager?
      • Fortællende journalistik
      • Hvordan analyserer man fortællende journalistik
  • Skriftlighed i dansk
    • Reflekterende artikel
    • Analyserende artikel >
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Annoterede links
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever