​Dansk i gymnasiet

  Danskfaget
  • Litterær analyse
    • Analyse af prosa (noveller)
    • Analyse af lyrik >
      • Semantiske felter
      • Denotation og konnotation
      • Billedsprog - troper
    • Nykritikken
    • Autofiktion >
      • Dobbeltkontrakten
    • Central- og interaktionslyrik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
    • Postkolonial læsning >
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Metamodernisme
    • Bürgers Avantgardeteori
  • Sproglig analyse
    • Grundbegreber til stilistisk analyse >
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Stilistisk - troper (billedsprog)
      • Stilistik - figurer
      • Stilistik - andet
    • Diskursanalyse >
      • Diskursanalysens centrale begreber
    • Sociolingvistik
    • At analysere argumentation >
      • Argumentets opbygning
      • Toulmins argumentationsmodel
      • Appelformer
      • Argumenttyper
      • Retoriske virkemidler
  • Medieanalyse
    • Kommunikationsmodeller >
      • Ciceros pentagram
      • Laswells kommunikationsmodel
      • Udvidet kommunikationsmodel
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols) >
      • Typer af dokumentarfilm
      • Analyse af dokumentar
      • Filmiske virkemidler
      • Fakta- og fiktionskoder
    • Nyhedsjournalistik >
      • Den klassiske nyhedsartikel
      • Den klassiske reportage
      • Nyhedskompasset og vinkel
      • Hvordan analyserer man nyhedsartikler og reportager?
      • Fortællende journalistik
      • Hvordan analyserer man fortællende journalistik
  • Skriftlighed i dansk
    • Analyserende artikel >
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Reflekterende artikel
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Annoterede links
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever
Billede

Om siden

Hej og velkommen til hjemmesiden.

Mit navn er Jan Aasbjerg Haugaard Petersen, og  jeg er cand.mag. i dansk og religion, og al tekst og alle modeller er skrevet og udarbejdet af mig. Jeg underviser på Frederiksberg Gymnasium, og jeg har lavet siden, fordi mine elever har skulle have en nem adgang til begreber og viden, som vi anvender i undervisningen. Jeg skal gøre det meget tydeligt, at jeg ikke ønsker et danskfag, der kun består af begreber. Det indtryk kan man ellers nemt få af hjemmesiden. Målet er, at vi skal bruge begreberne til at genkende mønstre i en tekst, og på den baggrund kan vi analysere og fortolke tekster og deres måder at fungere på som tekster. Det analytiske og fortolkningsmæssige element præsenterer hjemmesiden ikke, så det må undervisningen gøre, men det er jo grundlæggende noget, som du skal lære at kunne gøre selv som elev.  Derfor finder du heller ikke analysevejledninger og teksttolkninger, som du eksempelvis kan på studienet.dk og lignende sider. Denne hjemmeside taler til den elev, der ønsker at lære at analysere selvstændigt  og ikke ønsker at læne sig op ad, hvad andre mon har skrevet og mener om eksempelvis Herman Bangs novelle Franz Pander. Sider som studienet.dk er som at tisse i bukserne... Og det indhenter én til eksamen. Man lærer ikke noget af det - og man oplever slet ikke den fantastiske følelse af selv at kunne mestre tekstanalysen.

Og det er her, fornøjelsen ved danskfaget ligger: At lade sig gribe af en tekst og nyde at finde betydning i de mønstre, man identificerer. Det kan man ikke læse sig til på en hjemmeside. Det er her dannelsen sætter ind. Dannelsen af det selvstændige individ, der kan forholde sig tolkningsmæssigt og kritisk til sin omverden.

Brug af siden
Hjemmesiden er beskyttet af ophavsretloven. Artikler og modeller på hjemmesiden må anvendes af privatpersoner, og artikler må kopieres til privat brug inden for husstanden.

Er du underviser og bruger hjemmesiden i din undervisning, så bør man følge retningslinjerne for Copydan, Tekst & Node, om end man gerne må bruge mere end 20 sider/20% af hjemmesiden. Er du ansat på en skole, der er udtaget til indberetning af kopier til Copydan, vil jeg appellere til, at man indberetter brug af hjemmesiden, når man henviser eleverne til den på samme måde, som når man kopierer fra en bog.


Har du spørgsmål til siden eller gode idéer, er du velkommen til at kontakte mig på mailgymdansk@gmail.com

Siden vil løbende blive opdateret og udviklet.

Opdateret 18. maj 2020
© COPYRIGHT Jan Aasbjerg Petersen 2019. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Litterær analyse
    • Analyse af prosa (noveller)
    • Analyse af lyrik >
      • Semantiske felter
      • Denotation og konnotation
      • Billedsprog - troper
    • Nykritikken
    • Autofiktion >
      • Dobbeltkontrakten
    • Central- og interaktionslyrik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
    • Postkolonial læsning >
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Metamodernisme
    • Bürgers Avantgardeteori
  • Sproglig analyse
    • Grundbegreber til stilistisk analyse >
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Stilistisk - troper (billedsprog)
      • Stilistik - figurer
      • Stilistik - andet
    • Diskursanalyse >
      • Diskursanalysens centrale begreber
    • Sociolingvistik
    • At analysere argumentation >
      • Argumentets opbygning
      • Toulmins argumentationsmodel
      • Appelformer
      • Argumenttyper
      • Retoriske virkemidler
  • Medieanalyse
    • Kommunikationsmodeller >
      • Ciceros pentagram
      • Laswells kommunikationsmodel
      • Udvidet kommunikationsmodel
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols) >
      • Typer af dokumentarfilm
      • Analyse af dokumentar
      • Filmiske virkemidler
      • Fakta- og fiktionskoder
    • Nyhedsjournalistik >
      • Den klassiske nyhedsartikel
      • Den klassiske reportage
      • Nyhedskompasset og vinkel
      • Hvordan analyserer man nyhedsartikler og reportager?
      • Fortællende journalistik
      • Hvordan analyserer man fortællende journalistik
  • Skriftlighed i dansk
    • Analyserende artikel >
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Reflekterende artikel
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Annoterede links
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever