Danskfaget
  • Oversigt
  • Begreber
    • Appelformer
    • Argumentationsmodel (Toulmin)
    • Argumenttyper
    • Autenticitetsmarkører fakta og fiktionskoder
    • Billedsprog - troper
    • Denotation og konnotation (semantik)
    • Diskursanalysens centrale begreber
    • Filmiske virkemidler
    • Fortællertyper (prosa)
    • Fremstillingsform (prosa)
    • Komposition (prosa og lyrik)
    • Nyhedskompasset og vinkel
    • Nyhedskriterier
    • Nyhedstrekanten
    • Retoriske virkemidler - figurer
    • Semantiske felter
  • Genrer
    • Borgerjournalistik
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols)
      • Typer af dokumentarfilm
    • Den klassiske nyhedsartikel
    • Den klassiske reportage
    • Fortællende journalistik
    • Lyrik
    • Novellen
  • Analysemodeller
    • At analysere tekster i dansk
    • Argumentationsanalyse
      • Argumentets opbygning
    • Ciceros pentagram
    • Dokumentaranalyse
    • Kommunikationsmodel - udvidet
    • Lyrikanalyse
    • Prosaanalyse (noveller)
    • Reklameanalyse
    • Journalistik - nyhed og reportage
    • Journalistik - fortællende
    • Laswells kommunikationsmodel
    • Grundbegreber til stilistisk analyse
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Retoriske virkemidler
      • Sproglig stilistik
  • Teorier
    • Autofiktion
      • Dobbeltkontrakten
    • Bürgers Avantgardeteori
    • Central- og interaktionslyrik
    • Diskursanalyse
    • Metamodernisme
    • Nykritikken
    • Postkolonial læsning
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Sociolingvistik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
  • Skriftlighed i dansk
    • Analyserende artikel
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Reflekterende artikel
    • DHO - en intro
      • DHO - formaliakrav
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Andre links til dansk
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever
  • Oversigt
  • Begreber
    • Appelformer
    • Argumentationsmodel (Toulmin)
    • Argumenttyper
    • Autenticitetsmarkører fakta og fiktionskoder
    • Billedsprog - troper
    • Denotation og konnotation (semantik)
    • Diskursanalysens centrale begreber
    • Filmiske virkemidler
    • Fortællertyper (prosa)
    • Fremstillingsform (prosa)
    • Komposition (prosa og lyrik)
    • Nyhedskompasset og vinkel
    • Nyhedskriterier
    • Nyhedstrekanten
    • Retoriske virkemidler - figurer
    • Semantiske felter
  • Genrer
    • Borgerjournalistik
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols)
      • Typer af dokumentarfilm
    • Den klassiske nyhedsartikel
    • Den klassiske reportage
    • Fortællende journalistik
    • Lyrik
    • Novellen
  • Analysemodeller
    • At analysere tekster i dansk
    • Argumentationsanalyse
      • Argumentets opbygning
    • Ciceros pentagram
    • Dokumentaranalyse
    • Kommunikationsmodel - udvidet
    • Lyrikanalyse
    • Prosaanalyse (noveller)
    • Reklameanalyse
    • Journalistik - nyhed og reportage
    • Journalistik - fortællende
    • Laswells kommunikationsmodel
    • Grundbegreber til stilistisk analyse
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Retoriske virkemidler
      • Sproglig stilistik
  • Teorier
    • Autofiktion
      • Dobbeltkontrakten
    • Bürgers Avantgardeteori
    • Central- og interaktionslyrik
    • Diskursanalyse
    • Metamodernisme
    • Nykritikken
    • Postkolonial læsning
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Sociolingvistik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
  • Skriftlighed i dansk
    • Analyserende artikel
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Reflekterende artikel
    • DHO - en intro
      • DHO - formaliakrav
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Andre links til dansk
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever

Essayet som opgave

Hvad er et essay?
Dine overvejelser over emnet er i fokus – og emnet står tydeligt i opgaveformuleringen (ved 'Skriv et essay om x'). Du skal ikke analysere en tekst eller diskutere med andre
, men undersøge, reflektere over et emne


Din oplevelse eller opfattelse af emnet er i centrum. Det er ikke din holdning (det er kronikken) til et emne, men netop din oplevelse eller opfattelse
Essayet er karakteriseret ved
  • undersøgelse, overvejelse og refleksion med udgangspunkt i en grundlæggende undren: Hvorfor er krimier så populære i dag? Hvorfor er døden tabubelagt i børnebøger og film? Hvorfor forankres så mange nutidige bøger og film i et geografisk sted?
  • selvstændig tænkning. Det er DIN tænkning, ikke andres
  • ikke at nå frem til endegyldige svar
  • undersøgende, undren, refleksion - ikke have svaret og ikke argumentere for svaret
  • personlig overvejelser, essay'et afspejler din erkendelsesproces
  • færre 'regler'; det er ikke nemt at opstille en disposition for et essay. 
Man skriver på et flow, en erkendelsesproces, en guidet tur rundt i dine tanker om emnet.
  • bevægelse fra undren til undren – brug eventuelt åbne spørgsmål som generator for at komme videre i din refleksion.
  • iagttagelser i det konkrete, som danner baggrund for refleksioner på det abstrakte, generelle, almene niveau (generaliseringer). Tekstforlægget skal kobles til emnet - det er emnet, der er i fokus og ikke teksten. Teksten 
anvendes som et eksempel eller et udgangspunkt.
  • at man eksplicit gør opmærksom på inddragelse af teksten som led i sin refleksion. Udgangspunkt i tekst (billede eller tekst) .

Hvad skal du ikke gøre
-       ikke redegøre for tekstens synspunkt eller analysere dens hvordan, men koble teksten til opgaveemnet.
-       Vær ikke privat, men personlig...

Forarbejdet til et essay 
  1. Omskriv opgaveformuleringen, så det er helt klart for dig, hvad der er emnet, og hvad du skal komme ind på.
  2. brainstorm på emnet. Find vinkler. Brug hv-ord til at afsøge emnet og finde vinkler.
  3. Læs teksten og overvej, hvilke vinkler den kan give på emnet.
  4. Tænk også gerne i tematikker (modsætninger, kontraster), som emnet knytter sig til 
(ytringsfrihed, menneskets behov for, at det gode vinder over det onde, sprogets 
muligheder og begrænsninger).
  5. Lav et tankekort med fokus på at fastlægge iagttagelserne i det konkrete og de abstrakte pointer.


Dispostion for essay
  • 
indledning – ikke allerede komme ind på teksten her, men start din undren, eventuelt på baggrund af en personlig oplevelse. Dit skrivetidspunkt er netop der, du sidder og skriver, og er ikke et opfundet/fiktivt skrivetidspunkt
  • Hoveddelen indeholder dine væsentlige pointer og bevæger sig fra det konkrete til det abstrakte
    • Læg gerne ud med en konkret oplevelse, du selv har været ude for eller kunne forestille dig ske, som er knyttet til emnet. Kobl denne konkrete oplevelse op til noget generelt om emnet. Brug det konkrete til at sige noget generelt, alment.
    • Hvis et begreb skal defineres, så gør det tidligt i essayet.
    • Bevægelsen imellem det konkrete og det generelle/abstrakt kan gøres ved beskrivelse af det konkrete (og teksten), som du kan bruge til at komme med et bud på, hvordan det generelt, alment forholder sig. Og tilbage igen i det konkrete for at søge nye mulige veje. Det behøver ikke at være konkret - abstrakt - konkret - abstrakt i konsekvente bevægelser, men må gerne blandes noget mere som konkret - abstrakt - andet abstrakt - konkret - abstrakt.
    • Fra undren til ny undren til ny undren. Det skal ikke være: og nu til noget helt andet, men være en ny undren ‘naturligt’ affødt af den forudgående undren og abstraktion. Det er en erkendelsesproces, hvor man arbejder ligesom i en labyrint, hvor man afsøger veje, som viser sig ikke at føre noget med sig.
    • Inddrag teksten med henblik på en pointe, som teksten har om emnet. Du skal ikke redegøre for teksten, men bruge en pointe fra den som afsæt for din refleksion. Kom gerne omkring teksten inden for de første halvanden side, men det er ikke et krav.
    • Inddrag din kulturelle viden om litteratur, film, filosofi, kunst - vis dig som det almen dannede, begavede menneske, der er vebevandret i kulturelt stof, du er.
  • Afslutning
em
    • en åben slutning
    • 
læseren skal gerne tænke videre
    • 
gerne stille et spørgsmål

    • og gerne nå op på et højt abstraktionsniveau med spørgsmålet


Sproglige karakteristika for Essay
  • åbne, ‘usikre’ forbinderformuleringer: ‘det peger i retning af’, 'dette kan tyde på', 'derfor kan 
man synes at', 'på den anden side, så’, 'jeg tror', 'måske'
  • brug af metaforer og klichéer
  • vender tilbage til et gennemgående eksempel eller metafor (skaber rød tråd)


Redigeret den 14. februar 2018
Copyright Jan Aasbjerg Haugaard Petersen
© COPYRIGHT Jan Aasbjerg Petersen 2022. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Oversigt
  • Begreber
    • Appelformer
    • Argumentationsmodel (Toulmin)
    • Argumenttyper
    • Autenticitetsmarkører fakta og fiktionskoder
    • Billedsprog - troper
    • Denotation og konnotation (semantik)
    • Diskursanalysens centrale begreber
    • Filmiske virkemidler
    • Fortællertyper (prosa)
    • Fremstillingsform (prosa)
    • Komposition (prosa og lyrik)
    • Nyhedskompasset og vinkel
    • Nyhedskriterier
    • Nyhedstrekanten
    • Retoriske virkemidler - figurer
    • Semantiske felter
  • Genrer
    • Borgerjournalistik
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols)
      • Typer af dokumentarfilm
    • Den klassiske nyhedsartikel
    • Den klassiske reportage
    • Fortællende journalistik
    • Lyrik
    • Novellen
  • Analysemodeller
    • At analysere tekster i dansk
    • Argumentationsanalyse
      • Argumentets opbygning
    • Ciceros pentagram
    • Dokumentaranalyse
    • Kommunikationsmodel - udvidet
    • Lyrikanalyse
    • Prosaanalyse (noveller)
    • Reklameanalyse
    • Journalistik - nyhed og reportage
    • Journalistik - fortællende
    • Laswells kommunikationsmodel
    • Grundbegreber til stilistisk analyse
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Retoriske virkemidler
      • Sproglig stilistik
  • Teorier
    • Autofiktion
      • Dobbeltkontrakten
    • Bürgers Avantgardeteori
    • Central- og interaktionslyrik
    • Diskursanalyse
    • Metamodernisme
    • Nykritikken
    • Postkolonial læsning
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Sociolingvistik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
  • Skriftlighed i dansk
    • Analyserende artikel
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Reflekterende artikel
    • DHO - en intro
      • DHO - formaliakrav
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Andre links til dansk
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever