​
​DANSK I GYMNASIET

  Danskfaget
  • G
  • Litterær analyse
    • Analysemodel prosa (noveller)
    • Analysemodel lyrik >
      • Semantiske felter
      • Denotation og konnotation
      • Billedsprog - troper
    • Nykritikken
    • Autofiktion >
      • Dobbeltkontrakten
    • Central- og interaktionslyrik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
    • Postkolonial læsning >
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Metamodernisme
    • Bürgers Avantgardeteori
  • Sproglig analyse
    • Grundbegreber til stilistisk analyse >
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Sproglige virkemidler - troper
      • Retoriske virkemidler
      • Sproglig stilistik
    • Diskursanalyse >
      • Diskursanalysens centrale begreber
    • Sociolingvistik
    • At analysere argumentation >
      • Argumentets opbygning
      • Toulmins argumentationsmodel
      • Appelformer
      • Argumenttyper
      • Retoriske virkemidler
  • Medieanalyse
    • Kommunikationsmodeller >
      • Ciceros pentagram
      • Laswells kommunikationsmodel
      • Udvidet kommunikationsmodel
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols) >
      • Typer af dokumentarfilm
      • Analyse af dokumentar
      • Filmiske virkemidler
      • Fakta- og fiktionskoder
    • Nyhedsjournalistik >
      • Den klassiske nyhedsartikel
      • Den klassiske reportage
      • Nyhedskompasset og vinkel
      • Hvordan analyserer man nyhedsartikler og reportager?
      • Fortællende journalistik
      • Hvordan analyserer man fortællende journalistik
  • Skriftlighed i dansk
    • Analyserende artikel >
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Reflekterende artikel
    • DHO - en intro >
      • DHO - formaliakrav
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Andre links til dansk
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever
Sproglig analyse > Grundbegreber til stilistisk analyse > Sproglig stilistisk

Sproglig stilistik


Når du analyserer en teksts brug af figurer, så er det vigtigt, at du ikke opregner alle former for figurer, men finder dem, der er karakteristisk for teksten, og som er anvendt på centrale steder i teksten (hvor der optræder væsentlige pointer).


Generel stilistik
De følgende begreber kan anvendes som overordnede begreber for en teksts stilistik.

Humor

Høj stil: Et begreb, man anvender om tekster, der er karakteriseret ved lange sætninger, lange ord, mange fremmedord, tekniske begreber og fagtermer.

Lav stil: Et begreb, man anvender om tekster, der er karakteriseret ved korte sætninger, små ord, brug af talesprog, jargon og bandeord.

Talesprog: Anvendelse af ord og fraser, der findes i talesprog. Det kan være ord som 'meget', 'han er virkelig dygtig', 'en super fed bil', 'det er swag' eller talesproglige synonymer som eksempelvis 'tan' for hudkulør.

Ordspil: At lege med ord og deres betydning, som eksempelvis 'For jeg er ligesom bowling - du ved at jeg tager kegler' (Malk De Koijn).

Parataktisk sætningsopbygning: Begrebet dækker over en sætningsstruktur, hvor sætningerne er sideordnede med hinanden. Derfor bruges hyppigt konjunktion såsom 'og' og 'men' imellem sætningerne. Oftest er en parataktisk sætningsopbygning knyttet til lavstil og talesprog. Eksempel på parataktisk sætningsopbygning: "En mand kommer kørende, og det er onsdag aften, men det er ikke særligt sent på aftenen, og nu står manden ud ad sin bil." Sætningerne er sideordnede med hinanden.

Hypotaktisk sætningsopbygning: Begreber bruges som en karakteristik af tekster, der anvender underordnende sætninger og derved anvender konjunktioner såsom 'fordi', 'at', 'der/som' osv. Oftest er den hypotaktiske sætningsbygning knyttet til høj stil, og til tekster, der anvender logos som appelform, idet man forsøger at underbygge og finde sammenhænge. Et eksempel: "En mand kom kørende, fordi han skulle hjem fra arbejde, som han havde passet omhyggeligt hele sit liv, for arbejdet var hans identitet". Her er sætningerne underordnet hinanden, så den sidste er underordnet den forudgående, som er underordnet den forudgående, som er underordnet den forudgående. Man kan stille sætningerne op i en trappe.
Picture
Copyright Jan Aasbjerg Haugaard Petersen
​16. oktober 2021

© COPYRIGHT Jan Aasbjerg Petersen 2022. ALL RIGHTS RESERVED.
  • G
  • Litterær analyse
    • Analysemodel prosa (noveller)
    • Analysemodel lyrik >
      • Semantiske felter
      • Denotation og konnotation
      • Billedsprog - troper
    • Nykritikken
    • Autofiktion >
      • Dobbeltkontrakten
    • Central- og interaktionslyrik
    • Postfeministisk litteraturteori - Judith Butler
    • Postkolonial læsning >
      • Racialisering i film og litteratur?
    • Metamodernisme
    • Bürgers Avantgardeteori
  • Sproglig analyse
    • Grundbegreber til stilistisk analyse >
      • Stilistik - semantiske felter
      • Stilistik - Denotation og konnotation
      • Sproglige virkemidler - troper
      • Retoriske virkemidler
      • Sproglig stilistik
    • Diskursanalyse >
      • Diskursanalysens centrale begreber
    • Sociolingvistik
    • At analysere argumentation >
      • Argumentets opbygning
      • Toulmins argumentationsmodel
      • Appelformer
      • Argumenttyper
      • Retoriske virkemidler
  • Medieanalyse
    • Kommunikationsmodeller >
      • Ciceros pentagram
      • Laswells kommunikationsmodel
      • Udvidet kommunikationsmodel
    • Dokumentarfilm (Bill Nichols) >
      • Typer af dokumentarfilm
      • Analyse af dokumentar
      • Filmiske virkemidler
      • Fakta- og fiktionskoder
    • Nyhedsjournalistik >
      • Den klassiske nyhedsartikel
      • Den klassiske reportage
      • Nyhedskompasset og vinkel
      • Hvordan analyserer man nyhedsartikler og reportager?
      • Fortællende journalistik
      • Hvordan analyserer man fortællende journalistik
  • Skriftlighed i dansk
    • Analyserende artikel >
      • Hvordan kommer jeg i gang med analyserende artikel om litteratur
    • Debatterende artikel
    • Reflekterende artikel
    • DHO - en intro >
      • DHO - formaliakrav
    • Afsnitsinddeling og nøglesætninger
    • Forbinderord
    • Links til sproglig korrekthed
    • Andre links til dansk
  • Om
  • Innovation i dansk
  • Kun for mine elever