KommunikationsmodellerNår vi taler sammen, kommunikerer vi. Skriver vi sms'er eller chatter på Messenger, kommunikerer vi. Når vi poster et billede på Instagram, kommunikerer vi. Mennesket omgang med hinanden foregår gennem kommunikation. Det meste verbalt ved ord, men også non-verbalt gennem kropssprog, billeder, film og likes.
Til enhver kommunikation hører en afsender, der ønsker at ytre sig om noget - en tekst med et udsagn - og den ytring er henvendt til nogle, en eller flere modtagere, som gerne skulle høre det - og gerne reagere på ytringen. Desuden vælger vi også et medie og en særlig måde at bruge sproget på, der passer til kommunikationen. Skal jeg tale om mine meget private forhold med min bedste veninde, så vælger jeg et telefonopkald eller et besøg i hjemmet. Ønsker jeg at vise verden min kats evner på et klaver, optager jeg en video og lægger den på YouTube. Mit valgt af medie afhænger af mit udsagn og af, hvem der er min modtager. Vi kommunikerer hele tiden, og vores overvejelser over medie er ikke altid noget, vi tænker så nøje over. Når nogen ønsker at sende en tillidserklæring af den mere frække slags, vælger man at sende et intimbillede (ytring) af sig selv over snapchat (medie) til sin kæreste (modtager). En kommunikation, man gerne ønsker en respons på, og som er med til at opbygge ens forhold og tillid til hinanden. Vi tænker ikke så meget over mediet - og vi tænker nok slet ikke over, hvem der efterfølgende har adgang til billedet. Virksomheder bruger pegen på reklamer for at øge virksomhedens omsætning, og ved at målrette sin reklame til præcis den bruger, der har størst potentiale for at købe virksomhedens produkt, kan virksomheden øge muligheden for øget omsætning. Virksomheder overvejer derfor nøje, hvilket medie de anvender til deres reklamer. På de følgende sider kan du finde forskellige kommunikationsmodeller. Ciceros kommunikationsmodel er den første kommunikationsmodel i historien og skaber fundamentet for andre kommunikationsmodeller - skabt lang tid før YouTube kom på banen. Med reklamernes opståen kom også Laswell med en kommunikationsmodel, som er grundlæggende god at tænke kommunikation ind i, men den har nogle svagheder, som kan afhjælpes med en mere optimeret model. Opdateret 18. august 2018 Copyright Jan Aasbjerg Haugaard Petersen |